Monday 26 December 2011

Penzina dan Bunuh Anak, Adakah Ada Jalan Taubat?


Banyak kes sekarang mengenai kes buang bayi, boleh dikatakan saban hari di media massa menyiarkan bayi anak tidak sah taraf dibuang. Sejenak kita berfikir, adakah sekiranya mereka bertaubat Allah akan menerima taubat mereka? Kisah ini memberikan jawapannya...

Abul-Laits al-Samarqandi pernah meriwayatkan dengan ssanadnya daripada Abu Hurairah r.a yang menceritakan:

Pada suatu malam selepas solat bersama Rasulullah s.a.w saya keluar lalu saya berjumpa seorang wanita berdiri di tengah jalan, lantas berkata: "Hai Abu Hurairah! Saya telah berbuat dosa yang sangat besar."


Abu Hurairah: "Apakah dosa yang engkau lakukan?"

"Saya berzina dan saya mendapat anak, lalu saya membunuhnya."






"Celaka dan binasa engkau."

Perempuan itu terus menangis, menjerit dan pengsan.Dan Abu Hurairah meninggalkan perempuan itu tetapi timbul perasaan dalam hatinya , terlalu berani memberi fatwa padahal Rasulullah masih hidaup.

Pada suatu hari Abu Hurairah pergi ke rumah Rasulullah dan bercerita......

Rasulullah s.a.w: "Demi Allah, hai Abu Hurairah! Engkau yang binasa dan membinasakan, dari manakah engkau mengambil dalil!"
Abu Hurairah: "Dari firman Allah yang bermaksud: Dan orang-orang yang tidak menyembah Tuhan yang lain beserta Allah, membunuh jiwa yang diharamkan Allah, membunuh kecuali dengan alasan yang benar, dan tidak berzina, barangsiapa yang melakukan demikian, nescaya dia mendapat pembalasan dosanya"

Rasulullah membacakan ayat seterusnya yang bermaksud:

"Kecuali orang yang telah bertaubat, beriman dan mengerjakan amal soleh, maka kejahatan mereka itu diggantikan dengan kebaikan. Dan Allah maha Pengampun lagi maha Penyanyang"
Lalu Abu Hurairah keluar dengan rasa bersalah untuk mencari wanita tersebut. Setelah bertemu, Abu Hurairah menjelaskan apa yang telah disabdakan Nabi s.a.w bahawa ada baginya jalan taubat.

Perempuan itu terasa tenang dengan tarikan nafas panjang dan lega dengan berkata;
"hai Abu Hurairah! Saya mempunyai sebidang kebun dan sekarang saya sedekahkan kebun itu untuk orang miskin."

No comments:

Post a Comment